2/10/2011

Apophis

Russische wetenschappers beweren dat 13 april 2036 best weleens een dag kan worden om nooit meer te vergeten. Op die dag zal volgens hen de asteroïde Apophis in aanvaring komen met onze Aarde.

“De asteroïde Apophis zal op 13 april 2029 tot op 37 à 38.000 kilometer van de aarde genaderd zijn. Zeven jaar later zou een botsing volgen,” aldus de Russische professor Leonid Sokolov van de staatsuniversiteit van Sint-Petersburg. Niet het zogenaamde rampjaar 2012 maar 24 jaar later in 2036 zal de Aarde getroffen worden door een asteroïde die de wereld voorgoed zal veranderen.

Om er voor te zorgen dat de asteroïde ter grootte van drie voetbalvelden de aarde nooit zal bereiken wil het Russische ruimtevaartbureau Roskosmos een speciaal schip tegen de grote brok ruimtesteen laten botsen. Daardoor zal hij hopelijk van richting veranderen.

Om je een idee te geven wat de impact van een komeet van ongeveer 350 meter zal zijn: een eeuw geleden kreeg Siberië een komeetinslag te verwerken. De komeet was drie keer kleiner dan Apophis en had een kracht van meer dan duizend atoombommen. Wanneer Apophis toch neerstort op Aarde zal het desastreuze gevolgen hebben. Er zal onder meer een woestijn zo groot als Frankrijk ontstaan.

Naast de Russen houden ook de Amerikanen de astroïde nauwlettend in de gaten. Ze maken zich echter minder druk dan hun Russische collega’s. “Technisch gesproken hebben de Russen gelijk. Er is inderdaad een kans dat Apophis in 2036 zal inslaan op de Aarde, maar die kans is amper één op 250.000 groot,” zegt Donald Yeomans, hoofd van NASA's 'Near-Earth Object Program Office.

bron: msn.com


En, wat zeggen jullie ervan? Geloof je het, of is het maar onzin?
Ik denk dat er natuurlijk altijd een of andere meteoor op de Aarde af kan komen. Ik hoop dat deze komeet de Aarde niet raakt, al is er wel steeds minder woestijn, dus een woestijn zo groot als Frankrijk is niet het ergste gevolg van een reuzen-meteoor.

2 opmerkingen:

Tessa zei

Ieewww ik geloof er eigenlijk wel in. D: Maar ik denk niet specifiek op die dag, kan ook over 1000 jaar gebeuren qq

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Anoniem zei

ik geloof er ook in, maar ik vind dit soort dingen eng om te lezen maar ik heb het wel gelezen. xd

maar ik denk dat het ook wel wat bangpraterij is hoor! ;o

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...